RANCANGAN PEMBELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : Tahun 4 Cerdas
Tarikh : 20.3.2012
Masa : 11.45 – 12.45 tengah hari ( 60 minit )
Bilangan Murid : 40 orang
Tema : Keluargaku Sayang
Tajuk : Membantu Amalan Terpuji
Objektif Pelajaran :
8.1 Aras 1 (i)
Membina ayat tungggal berdasarkan bahan rangsangan yang diberikan.
8.1 Aras 3 (i)
Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.
8.3 Aras 1 (i)
Menulis ayat dengan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran, murid dapat :
Psikomotor :
i) Menulis ayat tunggal berdasarkan bahan rangsangan .
ii) Menulis ayat majmuk daripada rajah tukar ganti.
iii) Menulis dengan menggunakan tulisan berangkai.
Kognitif :
i) Membina ayat tunggal dan ayat majmuk.
ii) Menyenaraikan aktiviti dalam gambar.
Afektif :
i) Murid dapat mematuhi arahan guru dengan jelas.
ii) Murid dapat memberi kerjasama ketika melakukan aktiviti berkumpulan.
Sistem Bahasa :
i) Sebutan dan Intonasi : Kemahiran Berbahasa
ii) Tatabahasa Kata hubung, ayat majmuk. Ayat tunggal
Nilai Murni : Baik hati
BBM :
i) Bahan Multimedia : slaid power point
ii) Bahan Bercetak : lembaran kerja
iii) Bahan Maujud : kad perkataan
Pengetahuan Sedia ada :
Murid telah mempelajari kata hubung, ayat tunggal dan ayat majmuk. Murid juga telah mempelajari cara menulis dengan menggunakan tulisan berangkai.
Langkah/Masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Set induksi
Mencungkil Idea
(5 minit)
|
Menyenaraikan aktiviti dalam gambar:
a.mengangkat
b.mengemas
c.menyusun
d.berehat
e.memasukkan
|
a. Guru meminta murid menyenaraikan aktiviti.
b. Guru dan murid berbincang jawapan yang betul.
|
c. Murid menyenaraikan aktiviti yang terdapat dalam gambar.
|
Strategi/Kaedah :
KBKK :
Menghubungkait
Menjana idea
Nilai :
Yakin
|
Langkah 1
( 15 minit )
|
Ayat tunggal
a. Keluarga Saiful
mengemas rumah.
b. Rumah Saiful baru
diubah suai.
c. Ayah mengangkat almari.
d.Abang mengangkat kotak.
e. Kakak memasukkan
sarung kusyen.
f.Emak menyusun bunga
dalam pasu.
|
a. Guru meminta beberapa orang murid membina ayat tunggal berdasarkan aktiviti dalam gambar.
|
a. Murid membina ayat tunggal berdasarkan aktiviti dalam gambar.
b. Beberapa orang murid menulis di papan hitam ayat yang dibina.
|
Strategi/Kaedah :
KBKK :
Menjana Idea
Nilai :
Berani
Yakin
|
Langkah 2
(15 minit )
|
Ayat Majmuk.
1. Abang dan ayah mengangkat almari lalu meletakkannya di tepi dinding.
2. Emak dan adik menyusun bunga sambil mendengar radio.
3. Kakak memasukkan kusyen ke dalam sarung lalu meletakkannya di atas kerusi.
4. Kawan-kawan Saiful masuk ke dalam rumah lalu menolong Saiful mengemaskan barang-barang.
5. Mereka berehat sambil menikmati minuman yang dihidangkan.
|
a. Guru membahagikan murid kepada 8 kumpulan.
b. Guru mengedarkan lembaran kerja yang mengandungi rajah tukar ganti.
c. Guru memnita murid membina ayat majmuk.
d. Guru menilai hasil kerja kumpulan.
|
a. Dalam kumpulan murid membina ayat majmuk.
b. Murid membentangkan hasil kerja kumpulan di hadapan kelas.
|
Strategi/Kaedah :
Kerja berkumpulan
KBKK :
Menjana Idea
Kreatif dan kreatis
Nilai :
Bekerjaasama
Rajin
BBM :
Lembaran kerja
Rajah tukar ganti
|
Langkah 3
( 20 minit )
|
Menulis dengan menggunakan tulisan berangkai.
1. Abang dan ayah mengangkat almari lalu meletakkannya di tepi dinding.
2. Emak dan adik menyusun bunga sambil mendengar radio.
3. Kakak memasukkan kusyen ke dalam sarung lalu meletakkannya di atas kerusi.
4. Kawan-kawan Saiful masuk ke dalam rumah lalu menolong Saiful mengemaskan barang-barang.
5. Mereka berehat sambil menikmati minuman yang dihidangkan.
|
a. Guru menunjukkan contoh menulis menggunakan tulisan berangkai dengan menggunakan powerpoint.
b. Guru menyuruh murid menyalin semula ayat yang telah di bina dengan menggunakan tulisan berangkai.
|
Murid menyalin semula ayat majmuk dengan menggunakan tulisan berangkai
dalam buku
latihan .
|
Nilai :
Tekun
BBM :
Slaid powerpoint
|
Penutup
(5 minit )
Rumusan
|
Rumusan.
Ayat majmuk ialah gabungan dua ayat tunggal dan disertai dengan kata hubung sebagai pelengkap ayat.
Keluarga bahagia mengamalkan nilai-nilai murni.
|
a. Guru merumuskan isi pelajaran dengan nilai-nilai murni.
|
a. Murid bersama-sama guru merumuskan isi pelajaran.
|
Strategi/Kaedah :
Teknik penyoalan
Nilai :
Tekun
|
SET BAHAN PENILAIAN
Nama:……………………………………………. Kelas:………………….
Bina lima ayat majmuk yang sesuai berdasarkan rajah tukar ganti di bawah.
Subjek
|
Predikat
| ||
Abang dan ayah
Emak dan adik
Kakak
Kawan-kawan Saiful
Mereka
|
menyusun bunga
mengangkat almari
masuk ke dalam rumah
berehat
memasukkan kusyen ke dalam sarung
|
sambil
lalu
|
menolong Saiful mengemaskan barang-barang.
meletakkannya di tepi dinding.
menikmati minuman yang dihidangkan.
mendengar radio.
meletakkannya ke atas kerusi.
|
1…………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………
2…………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………
3…………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………..
4…………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………
5…………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………
No comments:
Post a Comment